Menu główne
Czym jest autyzm?
Autyzm oznacza, iż dziecko ma pewne problemy w obszarach uspołecznienia, języka oraz zabawy. Autyzm to nie choroba, lecz upośledzenie lub problem rozwojowy, który staramy się rozwiązać. Nie traktuje się już autyzmu jako rzadko występującego zaburzenia. Obecne badania sugerują, iż mniej więcej jedno dziecko na tysiąc cierpi na autyzm klasyczny a jedno na 250 cierpi na zaburzenia należące do spektrum autystycznego, czyli na łagodniejsze formy autyzmu.
W Ośrodku znajdują się dwa oddziały dla dzieci z autyzmem -
Oprócz zajęć z wychowawcą i w specjalistycznych pracowniach, dzieci dwa razy w tygodniu uczestniczą w zajęciach integracyjnych w Przedszkolu Nr 3 w Bytowie. Biorą też udział we wszystkich imprezach i uroczystościach orgaznizowanych w Przedszkolu oraz w Ośrodku.
Do pracy z dziećmi włączamy metody stymulujące rozwój aktywności i samodzielności, jednocześnie staramy się wspólpracować ze specjalistami i rodzicami. Stosujemy metody stymulacyjne i edukacyjne, tak by całościowo rozwiązywać problemy naszych podopiecznych. Metody stymulacyjne są długotrwałe i skierowane na rozwój i poprawę zaburzonych funkcji (rozwój sprawności OUN) poprzez zastosowanie bodźców, które mają doprowadzić do wewnętrznych zmian -
Pracując metodą Marii Montessori rozwijamy u dzieci samodzielność, wspieraną indywidualną pomocą nauczyciela, wtedy kiedy to jest konieczne. Metoda Weroniki Sherborne wspomaga prawidłowy rozwój dziecka oraz koryguje jego zaburzenia. Dzięki ćwiczeniom wg tej metody dzieci uczą się poznawać przestrzeń i zachowywać w niej, czując się swobodnie, uczą się empatii. Ćwiczenia z tej grupy mają na celu rozszerzenie umiejętności poznawania najbliższego otoczenia na większym terenie, na którym dziecko może się zetknąć z różnymi przedmiotami. Poprzez metodę Knilla rozwijamy u dzieci kontakt społeczny, naśladownictwo, ruch i znajomość własnego ciała. Program ułożony jest w sekwencji powtarzających się na tle specjalnego akompaniamentu muzycznego ćwiczeń. Muzyka tworzy klimat, w ramach którego wykonywane są poszczególne elementy programów, a jednocześnie wprowadza strukturę, która porządkuje przebieg zajęć. Poprzez terapię behawioralną kształtujemy u dziecka autystycznego jak największą liczbę zachowań adaptacyjnych, które rozwiną jego niezależność i umożliwią mu efektywne funkcjonowanie w środowisku.
Każdy z uczniów pracuje według indywidualnego programu dydaktyczno -